Abstract | UVOD: Debljina, koja ima velik utjecaj na naše zdravlje i psihu, postala je 'popularnim' pojmom u tiskanim medijima. Kroz sadržaj različitih medija vrši se utjecaj na debljinu u pozitivnom ili negativnom smislu. U ovom smo istraživanju htjeli vidjeti koliki je postotak sadržaja o debljini i zdravlju zastupljen u dnevnim novinama i novinskim dodacima Jutarnjeg lista i možemo li tu zastupljenost poboljšati kako bismo ubuduće imali pozitivan utjecaj na zdravlje, u smislu debljine, na buduće čitatelje tih novina.
METODE: Analizirano je 19 novina Jutarnjeg lista i 5 dodataka, Like, dvije Glorie i dva Studija kroz razdoblje od godinu dana, od siječnja do prosinca 2014. da bi se dobilo šest konstruiranih tjedana putem tjedno konstruiranog uzorkovanja. Koristeći odabrane ključne riječi, brojilo se koliko ima sveukupno članaka i sveukupno reklama te koliko od toga ima članaka o debljini i/ili zdravlju. Pod debljinom smo dalje izdvojili kategorije reklame, poznate ličnosti, zdravlje i ostalo. Pod ostalo smo stavili sve ono što nije spadalo u prijašnje kategorije ali je zadržavalo ključne riječi. U ostatak zdravlja smo dalje izdvojili kategorije po tjelesnim sustavima.
REZULTATI: Rezultati su pokazali da u novinama i dodacima ima 81% članaka, a 19% reklama, u kojima je u samo 5,2% zastupljeno zdravlje i 1,23% debljina. Pod supkategorijama debljine najviše je bilo članaka o zdravlju 37,2% ili 16/3478 (0,46% od sveukupnog broja članaka), zatim o poznatim ličnostima 25,6% (0,32% od sveukupnog broja članaka), reklame kao i supkategorija ostalo su imali 18,6% ili 8/3478 (0,23% od sveukupnog članaka). O cjelokupnom zdravlju je bilo 118 članaka dok o zdravlju-ostalo (bez debljine i poznatih ličnosti) je bilo sveukupno 97 članaka koji su bili podijeljeni dalje na reprodukciju, dermatologiju i kardiovaskularne bolesti, svaki s udjelom od 5,9% članaka o zdravlju ili 7/3478 (0,2% od sveukupnog broja članaka). Rak, pedijatrija, koštano-mišićni sustav, metabolizam/endokrina i estetika svaki po 3,39% (0,12% od sveukupnog broja članaka). Hrana/Gastro 6,78% (0,23% od sveukupnog broja članaka). Respiratorni i gastrointestinalni sustav zastupljeni su u 4,24% (0,14% od sveukupnog broja članaka), središnji živčani sustav u 2,54% (0,09% od sveukupnog broja članaka), miješano u 5,08% (0,17% od sveukupnog broja članaka) te psihijatrija u 8,47% (0,29% od sveukupnog broja članaka). Najviše je bila zastupljena supkategorija Infekcije s 18,64% ili 0,63% od sveukupnog broja članaka, a najmanje supkategorija Imunitet s 1,69% ili 0,06% od sveukupnog broja članaka.
ZAKLJUČAK: Zdravlje i debljina nisu reprezentativni faktori u dnevnim novinama kao ni u dodacima novina Jutarnjeg lista, s obzirom na to da je samo 5,2% sadržaja o zdravlju i 1,23% sadržaja o debljini. To je u jednu ruku dobar rezultat jer nam nizak postotak pruža priliku za uvođenjem više članaka te bismo mogli pratiti porast postotka te pozitivan utjecaj na zdravlje i tjelesnu težinu čitatelja. Bitno je pronaći i predstaviti sadržaj s kojim se čitatelji mogu poistovjetiti. Analiziranjem novina može se za ubuduće ustanoviti što to po Hrvatskoj regiji spada pod pojmom normalno i, isto tako, što bi se od tog 'normalnog' moglo koristiti za promociju određenog sadržaja u suzbijanju debljine, poboljšanje zdravlja i poticanje javnozdravstvenih kampanja. Za buduća bi istraživanja bilo zanimljivo gledati koliki je zapravo utjecaj brojčano reprezentiranog sadržaja debljine naspram utjecajnog čimbenika tog istog sadržaja i kako iskoristiti taj utjecajni čimbenik kod malog broja sadržaja o debljini u novinama ili tiskanim medijima. |
Abstract (english) | INTRO. Obesity has become a popular topic in printed media, it affects our health and so forth our psyche. Various media content can further have an effect on obesity be it positive or negative. Through this research paper we wanted to examine what percentage of content is made up of health and/or obesity related articles in the daily newspaper edition of Jutarnji list as well as its added supplements. To see whether or not we can improve their representation to further have a positive health impact, in terms of obesity, on future readers.
METHODS. 19 editions of the daily newspaper Jutarnji list were analysed and 5 of its' supplements, Like, two Glorias and two Studios through the duration of one year, January through December of 2014 to get six constructed weeks through the system of constructed week sampling. Overall articles and advertisements were counted and out of those the amount of health and/or obesity articles and advertisements were further extracted and counted using health and/or obesity key words. We further subdivided the category of obesity into subcategories: advertisements, celebrities, health and other (all articles that could not constituate the first three subcategories but contained health/obesity key words). We also further subdivided health into subcategories of bodily systems. RESULTS. Articles constituted 81% of the daily newspaper Jutarnji list with the added supplements while advertisements made up for 19%. Of these only 5,2% represented health while 1,23% represented obesity. Under the subheading of obesity health had the largest portion of articles with 37,2% or 16/3478 (0,46% of total items). Subheadings celebrities constituted 25,6% (0,32% total items), while subheadings advertisements and 'other' with 18,6% or 0,23% of total items, equally. Overall health had 118 articles while health-other (without obesity or celebrities) contained 97 articles that were divided into subcategories of reproduction, dermatology and cardiovascular disease each with 5,9% of all articles on health or 7/3478 (0,2%) total items. Cancer, paediatrics, muscular-skeletal system, metabolism/endocrine and aesthetics comprised 3,39% (0,12% total items). Food 6,78% (0,23% total items). Respiratory and gastrointestinal systems 4,24% (0,14% total items). CNS 2,54% (0,09% total items). Mixed content 5,08% (0,17% total items). Psychiatry 8,47% (0,29% total items). Infections constituated the highest portion of health with 18,64% or 0,63% of total items, while the immune system had the least amount of articles with 1,69% or 0,06% total items.
CONCLUSION. Health and obesity are not representative factors in the daily newspaper editions with supplements of Jutarnji list due to the fact that only 5,2% of articles are health based while 1,23% are obesity based. These low percentages could be a positive indices in that it gives us the opportunity to add further articles on health and obesity and from there see what percentage, when and in which timespan would yield the best results in the hopes of a positive impact on the readers body weight and overall health. Here it is important to find and represent content that readers can easily identify with. Analysing newspapers could give insight into what falls under 'normal' in the Croatian region and what of that 'normal' content could be used to promote certain health aspects that would further eradicate obesity, improve overall health and support future public health campaigns. For future research papers on this topic it would be interesting to see the correlation between the amount of content represented and/or versus its impact factor. We could also investigate whether or not we could, in future, use this impact factor to make up for a small amount of articles on obesity in newspapers and print media. |