Abstract | Vršnjačko nasilje definira se kao ponavljajuće agresivno ponašanje koje uključuje
neravnotežu moći između nasilnika i žrtve. Prema dr. Danu Olweusu, vršnjačko nasilje
podrazumijeva namjernu povredu, ponovljenost i neravnotežu moći između nasilnika i žrtve.
Razumijevanje različitih oblika vršnjačkog nasilja, uključujući fizički, verbalni, psihološki,
socijalni i elektronički (eng. cyberbullying) oblik, ključno je za razvoj učinkovitih
preventivnih programa i ranu intervenciju.
Vršnjačko nasilje je globalni problem s dugoročnim negativnim posljedicama za učenike.
Prema izvještaju UNESCO-a, oko 246 milijuna djece godišnje doživljava neki oblik školskog
nasilja ili zlostavljanja. Globalno, 32% adolescenata izjavilo je da su bili žrtve zlostavljanja.
U SAD-u, 22% učenika prijavilo je da su bili žrtve vršnjačkog nasilja, dok 15% učenika
između 12 i 18 godina doživljava elektroničko nasilje.
Medicinske sestre/tehničari imaju ključnu ulogu u prevenciji nasilja u školama u inozemstvu,
kroz prepoznavanje, edukaciju, pružanje podrške, promicanje zdravih okruženja, suradnju s
roditeljima, nastavnim osobljem i zajednicom te kontinuiranu evaluaciju. Njihova prisutnost i
angažman mogu značajno doprinijeti smanjenju incidencije vršnjačkog nasilja i poboljšanju
općeg blagostanja učenika. Njihova uloga varira širom svijeta, a posebno se razlikuje u
Hrvatskoj u odnosu na druge zemlje, jer nisu u tolikoj mjeri zastupljene u školama. |
Abstract (english) | Bullying is defined as recurring aggressive behavior that involves a power imbalance between
the perpetrator and the victim. According to Dr. Dan Olweus, bullying entails intentional
harm, repetition, and a power disparity between the bully and the victim. Understanding the
various forms of bullying, including physical, verbal, psychological, social, and electronic
(cyberbullying), is crucial for the development of effective preventive programs and early
intervention strategies.
Bullying is a global issue with long-term negative consequences for students. According to a
UNESCO report, approximately 246 million children experience some form of school
violence or bullying annually. Globally, 32% of adolescents reported being victims of
bullying. In the United States, 22% of students reported being victims of bullying, while 15%
of students aged 12 to 18 experienced electronic bullying.
Nurses play a key role in preventing bullying in schools abroad through identification,
education, providing support, promoting healthy environments, collaborating with parents,
teaching staff, and the community, and ongoing evaluation. Their presence and engagement
can significantly contribute to reducing the incidence of peer bullying and improving
students' overall well-being. Their role varies worldwide, and is particularly different in
Croatia compared to other countries, as they are not as prevalent in schools. |